logo

Winkelwagen

Rekening

Aminozuren en enzymen

Aminozuren zijn de bouwstenen die in samenwerking met elkaar de eiwitten vormen die van belang zijn voor de vorming van spier- en botweefsel. Enzymen zijn eiwitten die de voedingsstoffen die je binnenkrijgt afbreken zodat deze opgenomen kunnen worden in je spijsverteringsstelsel.

5-HTP

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
MEER INFORMATIE

5-HTP is een natuurlijke stof die meestal gewonnen wordt uit de zaden van de Griffonia Simplicifolia, een struikachtig gewas dat in Midden- en West-Afrika voorkomt en tot wel 3 meter hoog kan worden.

5-hydroxytryptofaan, in het kort 5-HTP, is een aromatisch aminozuur en een precursor van de stoffen serotonine en melatonine. Aminozuren zijn stoffen die helpen bij de vorming van eiwitten.

 

De 5-HTP die in supplementen gebruikt wordt, wordt gewonnen uit de zaden van de Afrikaanse plant Griffonia simplicifolia, ook wel slaapmutsjeskruid genoemd.

Over het gebruik van 5-HTP tijdens zwangerschap en borstvoeding is nog weinig bekend. Vandaar luidt het advies om 5-HTP gebruik in deze periode te vermijden. Verder is het af te raden 5-HTP te combineren met reguliere antidepressiva. Daarbuiten geldt dat er na uitgebreide analyse van verschillende bronnen van 5-HTP geen toxische verontreinigingen aangetoond zijn.

Doseringen verschillen flink, afhangend van het beoogde doel van suppletie.

ALFA LIPONZUUR

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Alfa-Liponzuur is een vetzuur dat in iedere cel van het menselijk lichaam voorkomt. Omdat het oplosbaar is in zowel water als vettige weefsels, kan het heel gemakkelijk het hele lichaam doorreizen om daar zijn werk te doen. Deze oplosbaarheid en snelheid van transport maakt alfa-liponzuur uniek, omdat andere vetzuren alleen maar vetweefsel kunnen doorkruisen, en zo op minder plekken kunnen komen.

Alfa-liponzuur is ondertussen al meer dan 40 jaar ontdekt, en werd toen nog gezien als vitamine, maar verloor die status toen onderzoeker uitvonden dat het menselijk lichaam het zelf kon produceren. Toch komt het ook in bijna alle soorten voedsel ook voor, in het bijzonder in orgaanvlees, spinazie en broccoli. Het is belangrijk om het vetzuur in voldoende mate in voeding binnen te krijgen, aangezien met de leeftijd de capaciteit om het vetzuur in het lichaam aan te maken afneemt.

 

Één van de bijzonderheden van alfa-liponzuur is dat het zichzelf kan laten regenereren en, met zichzelf mee, ook andere voedingsstoffen met vergelijkbare functie voor het lichaam.

Aangeraden wordt, indien niet anders voorgeschreven, in het geval van suppletie tweemaal daags rond de maaltijd 250 milligram in te nemen.

Alfa-liponzuur kan de bloedsuikerspiegel beïnvloeden, dus is het voor mensen met bloedsuiker gerelateerde aandoeningen eerst contact op te nemen met een arts voor advies. Suppletie van alfa-liponzuur wordt afgeraden bij zwangerschap en borstvoeding.

BROMELAÏNE; HULP BIJ DE SPIJSVERTERING

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Bromelaïne is een enzym. Dat zijn stoffen die helpen in het functioneren van de spijsvertering. Enzymen zijn biokatalysatoren, stoffen die bepaalde processen in het lichaam kunnen versnellen. Hormonen, eiwitten en gifstoffen moeten of afgebroken of chemisch veranderd worden om nuttig te zijn voor het menselijk lichaam. Dankzij enzymen kan het lichaam voedingsstoffen sneller omzetten in energie.

Bromelaïne werkt vooral in het maag-darmkanaal, maar het wordt via de dunne darm ook in het bloed opgenomen. Hierdoor heeft het naast de functie in de spijsvertering nog meer positieve effecten op ons lichaam.

 

We treffen bromelaïne aan in de ananasplant en dan vooral in de stengels hiervan. Bromelaïne is een enzym dat helpt bij het verteren van eiwitten. Bromelaïne is een combinatie van de stofjes thiol-endopeptidasen, fosfatase, glucosidase, peroxidase, cellulase en escharase. Deze stofjes samen zorgen voor een effectief enzym.

Bromelaïne is een spijsverteringsenzym. Er zijn veel verschillende spijsverteringsenzymen waar het lichaam gebruik van maakt. Het lichaam gebruikt enzymen die koolhydraten omzetten, die vetten omzetten en die eiwitten omzetten. Bromelaïne is een voorbeeld van een protease. Proteasen zijn de enzymen die eiwitten omzetten. De eiwitten worden omgezet in aminozuren. Proteasen zijn daarom ook populaire supplementen voor sporters.

Bromelaïne heeft een genezende werking op verschillende vlakken. Het wordt als supplement gebruikt bij maag- en darmklachten, omdat het erg goed helpt bij het verteren van voedsel.

Omdat bromelaïne een protease is helpt het ook bij het verwijderen van toxines uit het lichaam. Virussen, bacteriën en parasieten bestaan voor een gedeelte uit eiwitten. Proteasen hebben een werking op alle eiwitten in het lichaam. Proteasen kunnen dus helpen met het verwijderen van deze toxines.

Allergieën en intoleranties ontstaan vaak door problemen in de darmen. De darmen hebben dan problemen met het verteren van bepaalde soorten voedsel. Bromelaïne helpt bij het verteren, daarom helpt bromelaïne ook bij het verhelpen of verzachten van de klachten van allergieën en intoleranties.

Tot slot heeft bromelaïne een ontstekingsremmende functie, daarom zou het ook kunnen helpen bij klachten met een grond in ontsteking, bijvoorbeeld artrose, luchtwegontstekingen, slijmvliesontstekingen en darmontstekingen.

CREATINE, NATUURLIJKE WEG NAAR MEER SPIERMASSA!

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Creatine is een van de populairste supplementen bij de krachttraining. Het verhoogt namelijk fysieke prestaties bij de korte opeenvolgende inspanningen, wat overeenkomt met het patroon van trainen van de meeste mensen die spieropbouw beogen. Voor mensen ouder dan 55 kan het ook positieve effecten hebben op spieropbouw bij weerstandstraining.

De aminozuren die in verband staan met creatine spelen een rol bij het opslaan, transporteren en bufferen van energie. Creatine komt voor in alle spiercellen van ons lichaam en helpt extra energie te produceren tijdens het begaan van hoge inspanningen.

Een gezond persoon gebruikt de hele dag door de creatine die zich in het lichaam bevind. Mensen die niet aan krachttraining doen hebben dan ook meestal geen extra dosis creatine nodig. Het is zelfs zo dat mensen die niet aan krachttraining doen, zelfs een overvloed aan creatine binnen kunnen krijgen wanneer ze veel vis of vlees eten. De overtollige creatine wordt via de urine op natuurlijke wijze verwijderd, dus hoeven er ook geen zorgen te ontstaan met betrekking tot overmatige inname.

Het lichaam breekt de stof ATP (adenosine trifosfaat) af om energie te krijgen. Het lichaam beschikt helaas over een beperkte hoeveelheid ATP. De stof creatinefosfaat helpt bij het vormen van ATP en kan dus voor krachttrainers erg behulpzaam zijn. Dit is de voornaamste reden voor de ongelooflijke populariteit van creatinesupplementen.

Creatine is dus met name een uitstekend supplement voor de groei van de spiermassa. Dit komt door de constante aanvulling van creatinefosfaat in de spieren, wat er uiteindelijk weer voor zorgt dat je over meer ATP beschikt. Je spiercellen beschikken over meer energie en dat betekent dat je bijvoorbeeld meer sets zou kunnen doen en langer door zou kunnen gaan. Creatine heeft ook als kenmerk dat het ervoor zorgt dat de spieren meer vocht vasthouden, waardoor de spieren ‘voller’ lijken. Tot slot lijkt uit onderzoek te blijken dat creatine helpt bij het herstel van beschadigde spiercellen.

Het optimale effect van creatine wordt bereikt door een dagelijkse inname van 3 gram. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat creatine alleen geschikt is voor volwassenen, die een krachtrainingsschema van hoge intensiteit beoefenen.

L-ARGININE; SNEL EFFECTIEF!

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

L-Arginine is een aminozuur. Het menselijk lichaam is in staat om L-Arginine aan te maken. De omstandigheden moeten hiervoor echter wel ideaal zijn, daarom noemen we L-Arginine een semi-essentieel aminozuur. Tegenwoordig wordt L-Arginine onder sporters steeds populairder.

L-Arginine is het meest stikstofrijke aminozuur van allemaal, het bevat namelijk vier verschillende stikstofgroepen. Hierdoor wordt L-Arginine in het lichaam omgezet naar stikstof(oxide). Wanneer het lichaam een tekort aan stikstof heeft kunnen er gevolgen zijn.

L-CARNOSINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
MEER INFORMATIE

L-carnosine is al jaren voornamelijk bekend bij topsporters en atleten, aangezien spieren. Tegenwoordig zijn er uitzonderlijk veel wetenschappelijke onderzoeken geweest naar alle verschillende soorten nut die carnosine op ons lichaam kan hebben, en wordt het niet alleen door topsporters gebruikt, maar ook door mensen die verschillende verouderingsprocessen tegen willen gaan.

L-carnosine is een dipeptide, dat wil zeggen dat het een molecuul is dat uit twee aan elkaar gelinkte aminozuren bestaat. In dit geval gaat het om een semi-essentiële verbinding, een verbinding die door het lichaam zelf aangemaakt wordt, maar slechts in beperkte mate. Naarmate je ouder wordt kan de hoeveelheid carnosine die je aanmaakt afnemen.

 

Er zijn geen schadelijke bijwerkingen van carnosine bekend. Bij sommige manische en/of hyperactieve mensen met autisme leek een hogere dosis sneller tot overprikkeling te leiden. Verder zijn er ook geen interacties met andere soorten medicatie bekend.

De vaak aangehouden dagelijkse dosering bedraagt 400 tot 1000 milligram carnosine, ook al is er nog niet een strak advies bekend geworden uit wetenschappelijk onderzoek.

L-FENYLALANINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

L-fenylalanine is een essentieel aminozuur. Het wordt dus niet door het lichaam aangemaakt, maar moet wel belangrijke functies vervullen, waardoor het erg belangrijk is om deze stof uit ofwel voeding, ofwel suppletie binnen te krijgen.

Omdat het lichaam zelf geen fenylalanine aanmaakt, is het erg belangrijk voldoende hiervan uit de voeding te halen. Voorbeelden van voedingsmiddelen met fenylalanine liggen voornamelijk in de dierlijke hoek, met vlees, vis, eieren en zuivel. Veel voedingsmiddelen met de suikervervanger aspartaam, zoals kauwgom, light frisdranken en suikervrije snacks bevatten ook fenylalanine. Op voedingsmiddelen met aspartaam moet dan ook duidelijk vermeld staan dat deze fenylalanine bevatten, aangezien deze stof voor mensen met fenylketonurie erg schadelijk is. Omdat fenylalanine voornamelijk in dierlijke producten voorkomt, hebben vegetariërs en veganisten eerder een tekort aan fenylalanine. In dat geval kan een L-fenylalaninesupplement van pas komen.

 

De aanbevolen dagdosering L-fenylalanine bedraagt 400 tot 800 milligram, maar volgens de Nederlandse Gezondheidsraad is suppletie tot 2600 milligram veilig voor volwassenen.

Voor de meeste mensen heeft fenylalanine geen bijwerkingen binnen de aanbevolen dosering. Toch kunnen bij sommige mensen bijwerkingen optreden in de vorm van maagzuur, hoofdpijn en duizeligheid. Daarnaast is het gevaarlijk voor mensen met de erfelijke stofwisselingsziekte fenylketonurie.

L-GLUTAMINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

L-glutamine is het meest gebruikte aminozuur in het lichaam en komt bij ontzettend veel processen van pas. In bijna alle cellen van het lichaam wordt glutamine aangemaakt, waardoor het lange tijd als onnodig supplement werd gezien. Echter is onlangs gebleken dat L-glutamine toch semi-essentieel is, aangezien het onder bepaalde omstandigheden toch tekort kan schieten.

L-glutamine komt in veel voedingsbronnen voor; met name eieren en rundvlees, maar ook in plantaardige bronnen zoals rijst en maïs. Een gevarieerd en gezond dieet kan je dus al op weg helpen naar een grotere bron glutamine in je lichaam (echter voor de eerder genoemde zwaardere inspanningen is dit nog niet voldoende). Voor mensen met een overwegend plantaardiger dieet zoals vegetariërs en veganisten, kan het lonen L-glutaminesuppletie te overwegen, aangezien die uit hun dieet minder eiwitten binnenkrijgen.

 

Glutaminesupplementen kennen geen noemenswaardige bijwerkingen. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid voor gebruik over langere tijd bedragt 14 gram per dag, maar voor gebruik tot beperkte tijd lijkt een dosering van 50 tot 60 gram vooralsnog ook veilig.

L-LYSINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

L-Lysine wordt veel gebruikt als supplement in de koudere maanden van het jaar. Je lichaam maakt zelf lysine aan, maar slechts in zeer beperkte mate, dus suppletie valt te overwegen wanneer de spreekwoordelijke R in de maand zit.

Lysine is een essentieel aminozuur dat dus uit de voeding opgenomen moet worden.

 

Vegetariërs en veganisten hebben doorgaans eerder kans op een lysinedeficiëntie, aangezien dit aminozuur erg weinig voorkomt in plantaardige eiwitbronnen. Een lysinedeficiëntie kan zich uiten in concentratieproblemen, chronische vermoeidheid, duizeligheid en verminderde immuniteit.

Lysine komt in de dagelijkse voeding voornamelijk voor in dierlijke producten als vlees, vis, gevogelte, eieren en zuivel. Daarnaast komt het in plantaardige voeding voornamelijk voor in peulvruchten en tarwekiemen.

De aanbevolen dagelijkse dosering zonder enige indicatie bedraag 500 milligram. Bij het bestrijden van een infectie wordt echter een dagdosering van 1500 milligram aangehouden.

Lysine is veilig in aanbevolen doseringen, en lijkt ook in hoge doseringen volledig veilig. Studies hebben namelijk aangetoond dat langdurige dagelijkse inname van 8000 milligram per dag volkomen veilig is.

L-THEANINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

L-theanine is het aminozuur dat thee zijn karakteristieke smaak geeft. Theanine wordt snel door het lichaam opgenomen.

Theanine behoort tot de niet essentiële aminozuren en wordt dus niet in lichaamseiwitten ingebouwd.

 

Theanine komt in de dagelijkse voeding vrijwel alleen in groene, zwarte, maar nog wel het meest in witte thee voor. Een kop thee bedraagt dan zo’n 8 tot 20 milligram theanine. Voor suppletie geldt een algemene adviesdosering van één- tot driemaal daags 200 milligram. Voor therapeutische suppletie is overleg met een huisarts aangeraden.

Het gebruik van theanine is zeer veilig gebleken, zelfs in zeer hoge doseringen. Er is echter nog niet voldoende onderzoek geweest naar de effecten tijdens zwangerschap en het geven van borstvoeding, dus in die situaties is het nog afgeraden een theaninesupplement te gebruiken.

L-TRYPTOFAAN

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
MEER INFORMATIE

L-Tryptofaan is een precursor (dat wil zeggen dat het lichaam het omzet in volgende stoffen) van vitamine B3, 5-HTP en melatonine. Al deze stoffen hebben hun eigen nut bij verschillende klachten.

L-Tryptofaan is een essentieel aminozuur dat in de dagelijkse voeding voor ongeveer 0,5 tot 2 gram voorkomt. Belangrijke bronnen hiervan zijn bijvoorbeeld dadels, chocolade, haver en veel in eiwitrijk voedsel, zoals melkproducten, ei, vlees en vis. Hierom is het erg belangrijk om als vegetariër of veganist extra goed te letten op eiwitopname, omdat anders, naast andere aminozuren, L-tryptofaan op te laag niveau komt.

 

Doses L-tryptofaan tot 4 gram per dag lijken veilig te zijn tot nu toen, maar in hoge doses kan L-tryptofaan mogelijk maagdarmklachten, een licht gevoel in het hoofd of een droge mond veroorzaken. Daarnaast kan het astma bronchiale en SLE tijdelijk verergeren.

L-TYROSINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Een gezond gehalte L-Tyrosine in de hersenen helpt bij het aanmaken van verschillende neurotransmitters.

L-tyrosine is een semi-essentieel aminozuur, wat betekent dat het lichaam het makkelijk kan maken uit het essentiële aminozuur fenylalanine, maar dat er ook makkelijk tekorten kunnen ontstaan onder bepaalde omstandigheden. Zo hebben sommige mensen fenylketonurie, waarbij fenylalanine niet omgezet kan worden tot tyrosine, nut bij tyrosinesuppletie.

 

De naam tyrosine komt van het Griekse woord tyros (τυρός), wat ‘kaas’ betekent. Het is dan ook niet gek dat één van de belangrijkste bronnen van tyrosine zuivel is. Naast kaas (vooral Hüttenkäse en ricotta), kwark en melk zijn ook eieren, rund- en varkensvlees en veel soorten pitten, noten en zaden rijk aan tyrosine.

In onderzoeken wordt meestal een dagdosering van 100 tot 150 milligram per kilo lichaamsgewicht aangehouden. Een persoon van 70 kilogram zou dan dus 7 tot 10 gram tyrosine aanhouden. Dit is echter een verhoogde dosis om effecten duidelijker te kunnen testen. Verstandiger is dus om dit te halveren, waarbij iemand van dezelfde 70 kilogram dus een suppletie van 4 tot 5 gram aan zou houden. De opname van tyrosine vindt effectiever plaats wanneer dit gescheiden van de maaltijd gebeurt, bijvoorbeeld een half uur voor de maaltijd.

Er zijn geen bijwerkingen bekend bij het gebruik van tyrosine, maar neem altijd de op de verpakking voorgeschreven hoeveelheid in acht.

LACTASE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Er zijn best veel mensen die last hebben van hun buik wanneer zij melkproducten eten. De oorzaak hiervan is meestal het stofje lactose. Sommige mensen kunnen hier slecht tegen. Het is een melksuiker dat op de juiste manier moet worden verteerd, want anders ontstaan er klachten. Lactase is het enzym in ons lichaam dat helpt bij het verteren van lactose. Het enzym komt voor in de dunne darm en vervult daar ook zijn functie. Wanneer het lichaam niet genoeg van het enzym lactase ter beschikking heeft zal lactose onveranderd in de dikke darm terechtkomen, wat nadelige gevolgen heeft.

Lactose moet op de juiste manier verteerd worden, anders is het niet mogelijk voor het lichaam om de melksuiker in een later stadium rustig te verwerken. Het juiste proces begint in de dunne darm. De lactose moet in aanraking komen met het enzym lactase. Dat vindplaats in de dunne darm. De lactase zorgt ervoor dat de lactose op de juiste manier verteerd wordt. De verteerde lactose trekt door de darmwand heen het lichaam in, waardoor het de mogelijkheid krijgt om zich voor het lichaam nuttig te maken.

 

Lactase heeft een bijzonder manier voor het verwerken van lactose. Het enzym lactase wordt door het lichaam zelf aangemaakt in de wand van de dunne darm. Lactase gebruikt een mooie truc om lactose te verteren. De melksuiker komt aan in de dunne darm en wordt hier door aanwezige lactase in twee delen gesplitst. Het wordt opgesplitst in glucose en in galactose. Door deze splitsing is het lichaam beter in staat om de nuttige stoffen op te nemen.

Het lichaam wordt naarmate van tijd ouder en krijgt daarmee gepaard steeds meer moeite met de aanmaak van lactase. Het probleem hiervan is dat lactose nu onverteerd in de dikke darm terechtkomt. De dikke darm bevat erg veel bacteriën. De lactose die onverteerd in de dikke darm zal gaan gisten. Dit zal zorgen voor winderigheid, een opgezette buik en diarree.

Lactase kan dus gebruikt worden als er klachten ervaren worden bij het binnenkrijgen van lactose-houdende voedingsmiddelen. In dat geval wordt aangeraden het bij iedere lactose-houdende maaltijd te nemen. Aangezien lactose-tolerantie van persoon tot persoon enorm kan variëren is het belangrijk dat het gebruik in overleg met de huisarts gebeurt.

UBIQUINOL

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Ubiquinol is de stof die overblijft wanneer het lichaam de stof ubiquinon in het Q10 co-enzym omzet. Dat klinkt natuurlijk erg ingewikkeld, dus proberen we het hier toch zo simpel mogelijk uiteen te zetten.

Ubiquinol is de gereduceerde vorm van het co-enzym Q10. Dit enzym krijgt het lichaam via voeding binnen, maar het kan het ook zelf produceren.

In voedingssupplementen met het Q10 co-enzym wordt vaak ubiquinon gebruikt. Een stof die door het lichaam in ubiquinol omgezet wordt. Op oudere leeftijd is het lichaam minder goed in staat deze omzetting uit te voeren. Om de benodigdheid van deze omzetting te omzeilen, kun je dus kiezen voor een ubiquinolsupplement.

Zowel bij dieren als mensen is aangetoond dat een hogere inname van ubiquinol resulteert in een hoger Q10-gehalte in het bloed. Een hoger gehalte Q10 in je lichaam zou mogelijk kunnen helpen bij een verschillende kwalen.

Van nature komt Q10 voor in (orgaan)vlees, gevogelte en donkergroene groenten, zoals broccoli en spinazie. Dat is dus echter nog de versie waaruit ubiquinon nog in ubiquinol omgezet moet worden.

TAURINE

SUPPLEMENTEN INFORMATIE
PRODUCTEN
MEER INFORMATIE

Taurine zul je misschien herkennen van blikjes energiedrank in de supermarkt. Vandaar dat je misschien raar op zal kijken als je hoort dat deze stof juist erg gezond is, en ook in je dagelijkse voeding geregeld voorkomt.

Taurine wordt door je lichaam gesynthetiseerd uit twee aminozuren: cysteïne en methionine. Voor deze synthese is een goed vitamine B6 gehalte ook nodig. Omdat baby’s en jonge kinderen nog geen taurine kunnen maken, is het voor hen een essentiële voedingsstof. Voor jongeren en volwassenen kun je het zien als semi-essentieel. De hoeveelheid taurine die je lichaam zelf aanmaakt is erg klein, vandaar is het belangrijk voldoende taurine uit voeding op te nemen. In het gemiddelde Nederlandse voedingspatroon komt taurine in ongeveer 40 tot 400 milligram per dag voor, in voornamelijk dierlijke producten als schaal- en schelpdieren, vis, gevogelte en vlees.

Sommige mensen hebben naast voeding extra behoefte aan taurine. Zo verliezen mensen met diabetes mellitus en nierfalen veel taurine met de urine. Aangezien taurine in de voeding voornamelijk in dierlijke producten voorkomt, zijn ook vegetariërs en veganisten gebaat bij extra taurine inname.

Functies van taurine omvatten het stabiliseren van celmembranen in het weefsel, ogen en spierweefsel van het hart, de bloedvaten en skeletspieren. In de hersenen werkt het als neurotransmitter en beschermt het de zenuwfunctie. Taurine ondersteunt ook de leverfunctie en helpt deze te ontgiften na bijvoorbeeld alcoholgebruik.

De algemene adviesdosering voor taurine bedraagt 0,5 tot 10 gram per dag, of 100 tot 150 milligram per kilo lichaamsgewicht per dag, buiten de maaltijd om (minimaal een half uur voor, of twee uur na de maaltijd). Voor dosering voor het bestrijden van specifieke kwalen is het sterk geadviseerd een arts te raadplegen.

Inname is voor volwassen berekend als veilig tot 3 gram per dag. Toch lijkt uit klinische studies dat er in suppletie van 10 gram per dag voor een periode van 6 maanden geen problemen optraden. Taurine kent geen bijwerking naast, in zeer zeldzame gevallen milde maagdarmklachten.