VERFIJN OP

Trainingsdoel
Dieetvoorkeur
Merken
Vorm
Smaak
Sorteren

Plantaardige eiwitten

Dat er veel eiwitten in vlees en vis zitten weten de meeste mensen wel maar er zijn ook veel producten waar plantaardige eiwitten in zitten. Als je vegan of vegetarisch eet dan moet je dus al je eiwitten uit plantaardig voedsel halen. Daarnaast heb je ook nog eens iets meer eiwitten nodig als je ze alleen uit plantaardige voeding haalt. Eet je veganistisch dan heb je maar liefst 30% meer (plantaardige) eiwitten nog. Dat valt niet altijd mee dus een eiwit supplement is dan handig en verstandig. Bij The Natural Health Company heb je een grote keuze uit eiwit poeders, puur plantaardig!

Vegetarisch of vegan eten & plantaardige eiwitten

Je eet vegetarisch of vegan en je wilt extra plantaardig eiwit eten. Je moet dan op zoek naar slimme alternatieven voor vlees, vis en misschien ook zuivel, als je dat niet eet of drinkt. Er is heel wat keus maar er zijn wel flinke verschillen qua eiwitgehalte. Bedenk ook dat je behalve een eiwittekort ook een tekort kunt hebben aan vitaminen en mineralen als je geen vlees en vis eet. Bekende tekorten die kunnen ontstaan zijn: ijzer, calcium, vitamine B12, vitamine D, omega 3 en zink. Het hangt er ook vanaf of je bijvoorbeeld wel boter en kaas eet. Heb je bepaalde tekorten? Bij The Natural Health Company kan je ook alle soorten vitamines en mineralen kopen voor het aanvullen van tekorten.

Top 10 plantaardige eiwitten

Het ene soort plantaardig voedsel levert meer eiwitten op dan het andere. Er zijn grote verschillen. Hieronder vind je de top 10 qua eiwitgehalte:

  1. Erwten (80 gram eiwit per 100 gram).
  2. Spirulina (60 gram eiwit per 100 gram). Daarnaast levert deze blauwgroene alg ook nog eens allerlei vitaminen, mineralen en vetzuren
  3. Edelgist (50 gram eiwit per 100 gram). Edelgist bevat onder andere ook B-12 vitamines en foliumzuur
  4. Sojabonen (36 gram eiwit per 100 gram).
  5. Hennepzaad (33 gram eiwit per 100 gram). Hennepzaad levert ook omega-3 en omega-6 vetzuren, ijzer, calcium, zink en magnesium
  6. Linzen (26 gram eiwit per 100 gram). Naast linzen zijn ook andere peulvruchten een uitstekende bron voor plantaardige eiwitten, bijvoorbeeld kidneybonen, kikkererwten en zwarte bonen.
  7. Pompoenpitten (19 gram eiwit per 100 gram). Er zitten ook gezonde vetten in en allerlei andere gezonde voedingsstoffen
  8. Chiazaden (16 gram eiwit per 100 gram). Ook chiazaad bevat essentiële omega-3 vetten, ijzer, calcium, magnesium en daarnaast ook veel vezels
  9. Quinoa (14 gram eiwit per 100 gram). Een heel complete eiwitbron die ook allerlei extra’s levert zoals aminozuren, vezels en vitamine B
  10. Boekweit (9 gram eiwit per 100 gram). Levert naast plataardig eiwit ook extra’s zoals koolhydraten, vezels, vitamines en allerlei mineralen.

Natuurlijk zijn er nog veel meer mogelijkheden om plantaardige eiwitten binnen te krijgen. Zelfs in fruit zit eiwit, zij het maar weinig. Heb je geen zin of tijd om gerechten te maken met dit soort voedingsmiddelen, of lust je ze niet? Geen nood, bij The Natural Health Company bestel je eenvoudig plantaardige eiwitten zoals bijvoorbeeld eigenmerk plantaardige eiwitten of Sunwarrior, om jouw dieet te verrijken.

Plantaardige voedingssupplementen

Lukt het je niet om voldoende plantaardige eiwitten uit je voeding te halen dan kan een supplement uitkomst bieden. Wij bieden een zeer uitgebreid scala aan mogelijkheden en je kunt onze producten eenvoudig filteren op jouw wensen. Filter onder meer op dieetwensen, merk en trainingsdoel. Wil jij herstellen, spieren opbouwen, afvallen of je uithoudingsvermogen vergroten? Plantaardig eiwitpoeder helpt en is verkrijgbaar in allerlei soorten, maten en smaken. Een heerlijke eiwitshake, ook makkelijk mee te nemen naar je werk of naar de sportschool.

Hoeveel (plantaardige) eiwitten heb je nodig?

Als je wilt berekenen hoeveel eiwit je dagelijks nodig hebt is de vuistregel 0,8 maal je gewicht. Als je plantaardig eet heb je iets meer nodig en als je vegan eet nog weer wat meer. Het handigste is om dan gewoon je gewicht aan te houden. Weeg jij 70 kg dan heb je 70 g eiwit per dag nodig weeg jij 90 kg dan heb je dus 90 g eiwit nodig. Het valt nog niet mee om dat allemaal uit plantaardige voeding te halen. Plantaardige proteïne uit een eiwitshake of een poeder is het dan wel zo gemakkelijk en geeft je duidelijk inzicht in je eiwitinname.

Twijfel je of wil je advies over welke producten voor jou het meest geschikt zijn? Neem dan gewoon contact met ons op. Wij beschikken over 45 jaar expertise en zitten klaar om jou te adviseren. Naast ons uitgebreide aanbod plantaardige eiwitten kun je bij ons onder meer ook terecht voor weight gainers, fatburners, allerlei vitamines, creatine en aminozuren.