VERFIJN OP

Trainingsdoel
Dieetvoorkeur
Merken
Vorm
Smaak
Sorteren

Mineralen

Mineralen heb je nodig voor een goede functie van je lichaam en een goede gezondheid. Net als vitamines haal je ze uit je voeding. Een tekort kan leiden tot allerlei lichamelijke klachten. Een tekort aan het mineraal magnesium bijvoorbeeld kan klachten geven van de tanden, botten, spieren en zenuwen. Niet iedereen kan uit voeding alle mineralen halen die nodig zijn voor een goede gezondheid. Dat kan allerlei oorzaken hebben zoals erg veel sporten, niet voldoende kunnen eten, een lichamelijk ziekte of andere reden. Heb je een tekort aan mineralen? Een voedingssupplement lost dat probleem in een handomdraai op.

Wat zijn mineralen

Mineralen komen in kleine hoeveelheden voor in ons eten en drinken. Het lichaam maakt zelf geen mineralen aan, dus we moeten alles uit voeding halen. Ons lichaam bestaat voor ongeveer 4% uit mineralen. Misschien weinig maar wel uiterst belangrijk want mineralen spelen een belangrijke rol bij het energiemetabolisme. Voor een goede opname van ijzer is het van belang dat er ook voldoende vitamine C in ons lichaam. Het samenspel van vitamines en mineralen is ingewikkeld maar zonder dat samenspel kunnen we niet goed functioneren.

Welke mineralen zijn er

Er zijn veel verschillende mineralen en we noemen hier de belangrijkste, inclusief de gezondheidsvoordelen:

  • Calcium, ook wel gewoon “kalk” genoemd. Het zit in zuivelproducten zoals kaas en melk en houdt onze botten en tanden sterk. Ook belangrijk voor een goede werking van het zenuwstelsel
  • Dit mineraal is belangrijk voor het behoud van sterke spieren en voor een goede werking van het zenuwstelsel. Magnesium zit onder meer in pinda’s en volkorenbrood
  • Dit mineraal zit in veel voedingsmiddelen waaronder brood, zuivel en bananen. Kalium heeft een zeer gunstig effect op de bloeddruk
  • Fosfor, ook wel fosfaat genoemd. Een belangrijk mineraal en onder meer goed voor het energieniveau het behoud van sterke tanden en botten. Fosfor zit onder meer in brood en melk
  • Natrium, ook wel bekend als keukenzout. Het zit in heel veel voedingsmiddelen en een teveel aan natrium is schadelijk
  • Het mineraal chloor is belangrijk voor een goede functie van de maag. We halen chloor uit natrium
  • Dit zijn mineralen waarvan we maar heel kleine hoeveelheden nodig hebben, microgrammen of milligrammen. Onder spoorelementen vallen onder meer de mineralen ijzer, chroom, koper, jodium en mangaan.

Wat merk je van een mineralen tekort

Als je een tekort hebt aan bepaalde mineralen kan dat een breed scala aan klachten opleveren. We behandelen ze hier niet allemaal maar beperken ons tot de twee bekendste mineralen:

IJzer tekort: vermoeidheid, kortademigheid, bleekheid, hoofdpijn, hartkloppingen, duizeligheid,

broze nagels, pijnlijke tong

Magnesium tekort: spierkrampen, gevoelens van onrust en stress, prikkelbaarheid, botontkalking, concentratiestoornissen, vermoeidheid en spierzwakte, astma, hoge bloeddruk

Je ziet, dat zijn nogal wat klachten. Je kunt een mineralen tekort eenvoudig aanpakken door een supplement te nemen. The Natural Health Company heeft ze in alle soorten, voor jong & oud.

Vitamines en mineralen kopen

The Natural Health Company is dé store voor supplementen. Je kunt er vitamines en mineralen kopen maar ook allerlei soorten eiwitten, voor iedereen. Voor mensen die extra eiwit nodig hebben omdat ze vegetarisch eten, omdat ze aan krachttraining doen of voor mensen die willen afvallen of juist aankomen. Kijk naar ons uitgebreide en complete aanbod mineralen en andere supplementen en laat je indien nodig adviseren bij je aankoop.