VERFIJN OP

Trainingsdoel
Dieetvoorkeur
Merken
Vorm
Smaak
Sorteren

Aminozuren

Ondanks het feit dat je er weinig over hoort zijn aminozuren bijzonder belangrijk. Ze vormen de basis voor het levensproces in het menselijk lichaam en hebben allerlei functies. Zo zorgen ze voor de opslag van voedingsstoffen waaronder vitamines, mineralen, koolhydraten, eiwitten, vetten en water. Als je voldoende aminozuren eet dan heb je minder kans op aandoeningen zoals artrose, cholesterolproblemen of diabetes. Daarnaast hebben aminozuren ook positieve effecten op je haar en huid en spelen ze een belangrijke rol bij spierherstel en spieropbouw.

Wat zijn aminozuren

Aminozuren zijn de bouwstenen voor de vorming van eiwitten en die spelen op hun beurt weer een belangrijke rol in de vorming van spierweefsel en botweefsel

Aminozuren kan je onderverdelen in drie soorten:

  • Essentiële aminozuren
  • Semi-essentiële aminozuren
  • Niet-essentiële aminozuren

Alle drie deze soorten aminozuur zijn even belangrijk en heb je nodig om goed te kunnen functioneren. Het verschil tussen de drie is dat sommige aminozuren wel door je lichaam kunnen worden aangemaakt en andere niet.
Essentiële aminozuren kunnen we niet zelf aanmaken (methionine, tryptofaan, isoleucine, valine, leucine, lysine, phentylalanine en threonine). Die moeten we dus uit onze voeding halen.

De semi essentiële aminozuren kan ons lichaam weliswaar zelf aanmaken maar vaak in onvoldoende mate.

Niet-essentiële aminozuren kunnen door ons lichaam zelf aangemaakt worden (glycine, asparagine, asparaginezuur, alanine, serine, cysteïne, glycine, proline, tyrosine, glutamine en glutaminezuur).

BCAA’s (Branched-Chain Amino Acids) zijn aminozuren die vooral bekend zijn bij sporters (isoleucine, leucine en valine).

Waar zitten aminozuren in

Aminozuren komen vooral voor in dierlijke bronnen van eiwit. Denk aan kip, rundvlees en zalm maar ook aan eieren en melk. Er zijn ook plantaardige bronnen waaronder quinoa en sojabonen. Mensen die plantaardig eten, vegetariërs en veganisten, moeten extra opletten dat zij voldoende van alle aminozuren binnen krijgen. Hetzelfde geldt voor mensen die moeten herstellen van ziekte, een dieet volgen of trainen. Lukt het niet om voldoende aminozuren te eten, dan is een supplement een prima oplossing.

Aminozuur supplement

The Natural Health Company heeft een uitgebalanceerd aanbod aminozuren supplementen, voor jong & oud. Ook voor sporters! Bekijk ons aanbod en filter op jouw wensen en behoefte. Zo kan je filters instellen voor trainingsdoel (waaronder herstellen, droogtrainen, aankomen of afvallen). Je kunt daarnaast ook filteren op dieet of op smaak of merk. Bij The Health Company kan je ook terecht voor eiwit supplementen als aanvulling op aminozuren en tal van andere gezonde supplementen. Vitamines en mineralen bijvoorbeeld.

Op welk tijdstip aminozuren innemen

Aminozuren worden tijdens inspanning omgezet in energie. Essentiële aminozuren kun je dan ook het beste rondom of tijdens een training innemen. Het gaat dan wel om de zogenaamde BCAA’s (leucine, isoleucine en valine). Dit kan je doen door na het sporten een eiwitrijke maaltijd te eten die voldoende essentiële aminozuren bevat. Je kunt ook kiezen voor een aminozuur supplement. Let erop dat je gedurende de dag voldoende eiwitten eet. Gemiddeld moet je elke dag 0,8 gram eiwit per kilo lichaamsgewicht eten. Voor mensen die serieus trainen en voor mensen die vegetarisch/vegan eten geldt dat zij iets meer eiwitten per dag moeten eten.

The Natural Health Company

The Natural Health Company is dé leverancier van alle voedingssupplementen. Wij maken ze in onze eigen fabriek in Nederland dus je bent zeker van de beste en zuiverste supplementen. Ons aanbod is groot en gevarieerd. Naast een grote keus uit alle benodigde aminozuren vind je bij ons eiwitten in verschillende soorten: plantaardige eiwitten, whey concentraat en whey isolaat en caseïne. Verder bestaat ons assortiment uit vitamines en mineralen, fatburners, weight gainers, creatine en pre workout. Neem gerust contact met ons op voor persoonlijk advies.